zondag 29 januari 2012

puff-boxes / poederdozen

Before making the rugs from the previous post I had made some samples. Usually they end up in some storebox, but these I wanted to use as a flap. I choose a simple round bag as a body. It is nothing fancy, nothing special, no great or orignal design, just easy to do. I have experimented with woolen etamine and chiffonsilk as a nunofelt for the inside. Also I wanted them to dye natural and see what colour was left from some of my old dyebaths as brasilwood, privet-berries and eucalyptus. With the exhausted colours I ended up with lovely soft puff-tones. And laying next to eachother on the edge of my couch  they came alife. Suddenly I thought of puff-boxes, soft and sweet. My youngest daughter adores them, so probably they will end up as little cushions on her sofa.....


Voordat ik aan het grotere werk begon van de zachte kleden, wilde ik eerst weten hoe deze vachtjes zouden vilten en welke methode voor mij zou werken. Normaal gesproken eindigen deze proeflapjes ergens in een doos, maar nu wilde ik er toch wat mee doen. Het werd een flap op een eenvoudig rond tasje, geen hoogstandje maar een perfecte achtergrond van mijn harige proefjes. Sommige hebben een wollen etamine als nunovilt voor de binnenkant, wat ze gelijk een stuk steviger maakt. Ook wilde ik weten hoeveel kleurstof er nog in een aantal van mijn oude natuurlijke verfbaden zou zijn. Door mijn roodhout, ligusterbesjes en eucalyptus helemaal uit te verven kreeg ik mooie zachte poedertinten. De hele sterke rood-oranje is van het 1e bad eucalyptus. Ze zijn verre van perfect, maar toen ze zo naast elkaar lagen kreeg ik het gevoel van poederdozen, zacht, zoet en weelderig. Ik geloof dat mijn jongste dochter ze wel ziet zitten als kussentjes op haar bed.....

4 opmerkingen:

  1. Ze zijn hartstikke leuk !! Zeker zo'n stel bij elkaar !!
    monique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dorie ze zijn fantastisch en zien er zo zacht uit.
    Ik zou ze ook mee naar bed willen nemen en ze als kussentje gebruiken, als een kleurig kransje rondom mijn hoofd.
    XXXm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, Mooi. Just love the soft color. All looks sweet and pretty. The fluffy look is so warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. they are just very cute, no wonder your daughter adores them.

    BeantwoordenVerwijderen